Rynek należy do Apple i Samsunga? A gdzie jest reszta stawki?

utworzone przez

08.11.2023

Przeczytasz w około 3 min.

Elektronika zawładnęła naszym życiem, a producenci każdego roku starają się wypuścić na rynek urządzenia, które podniosą sprzedaż, a co za tym idzie, zyski. Niekwestionowanym królem rynku smartfonów jest od lat Apple i konkurujący z nim Samsung. Ale pojawiają się też nowi producenci, którzy oferują wysoką jakość w niższych cenach. Jak obecnie wygląda sytuacja na rynku smartfonów?

Rok do roku maleje sprzedaż nowych smartfonów

Rok 2023 przyniósł spadek sprzedaży nowych smartfonów. Firma analityczna Counterpoint Research szacuje, że spadek ten w porównaniu z poprzednim rokiem wyniesie 6 procent. W drugim kwartale 2023 roku, w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego, na rynek trafiło o 7,8 procent mniej smartfonów.

Wynika to głównie z faktu, że producenci z USA i Azji nie oferują żadnych nowych technologii mogących zrewolucjonizować rynek i zachęcić do kupowania nowych urządzeń. Dotąd wiele osób decydowało się kupić nowy smartfon ze względu na obecne w nim innowacje ułatwiające korzystanie lub dodatkowe, praktyczne funkcje.

Sprawdź najnowsze telefony Apple na wynajem

Dzisiaj większość smartfonów różnych marek oferuje te same funkcje na podobnym poziomie, a wprowadzone zmiany w najnowszych modelach są jedynie kosmetyczne. Ceny natomiast sukcesywnie rosną. To w połączeniu z szalejącą inflacją sprawia, że ludzie niechętnie inwestują pieniądze w nowe smartfony, gdy ich aktualny telefon działa bez zarzutu i właściwie oferuje te same funkcje.

Kto sprzedaje najwięcej smartfonów na świecie?

W pierwszym kwartale 2023 roku firma Canalys wydała raport dotyczący udziału w rynku, z którego wynikało, że na pierwszym miejscu znalazł się Samsung z 22 procentami, stając się faworytem, a tuż za nim uplasował się Apple z 21 procentami. Kolejne miejsce zajął Xiaomi z 11 procentami, dalej OPPO (9 procent) i vivo (8 procent).

Przeczytaj na blogu: iPhone czy Samsung? Jaki smartfon?

Counterpoint Research wygenerował raport dotyczący przychodów i zysków wygenerowanych przez producentów smartfonów w drugim kwartale 2023 roku. To zestawienie wygląda następująco:

Udział w przychodach:

  1. Apple – 45 procent,
  2. Samsung – 17 procent,
  3. reszta – 38 procent.

Udział w zysku operacyjnym:

  1. Apple – 85 procent,
  2. Samsung – 12 procent,
  3. reszta –  3 procent.

Okazuje się, że faworytem w tej kwestii stał się Apple, a na drugie miejsce spadł Samsung. Tak naprawdę odbiór najnowszego iPhone’a 15 zadecyduje, czy Apple utrzyma się na pierwszym miejscu do końca tego roku.

Zobacz telefony Samsung na wynajem w PHOX

Wśród reszty marek, które walczą o pozostałe 3 procent zysków znajdują się między innymi Xiaomi, OPPO, Huawei, Motorola, Sony, Nokia, ASUS, OnePlus, Google, Nothing, realme, vivo, Infinix, Tecno, ZTE, HTC czy TCL oraz wiele mniejszych, lokalnych producentów. Wszystkie chińskie firmy razem wzięte zarabiają na smartfonach mniej niż 1/20 tego, co osiąga Apple.

Liczby potwierdzają, że chociaż Apple nie sprzedaje największej ilości smartfonów, to jednak zarabia na nich 5 razy więcej niż wszyscy pozostali producenci. Dlaczego tak się dzieje?

Na czym polega sukces Apple?

Sukces Apple tkwi w całym sposobie zarządzania i sprzedaży. Apple produkuje smartfony stosunkowo tanio, a sprzedaje je drogo, co generuje wysoką marżę. Mimo tych wysokich cen sprzedaż każdego roku osiąga ponad 200 milionów iPhone’ów, dając ogromne przychody.

Wprowadzając każdego roku na rynek 4-5 nowych modeli iPhone’ów podobnych do siebie, zmniejsza koszty prowadzenia biznesu. Dochodzą do tego oszczędności w zakresie marketingu, poświęcenie środków na prace badawczo-rozwojowe i szeroka sieć dystrybucyjna.

Przeczytaj na blogu: iOS vs Android – jakie są najważniejsze różnice?

Czy nowe technologie są w stanie ożywić rynek?

Biorąc pod uwagę dynamiczne zmiany na świecie, które zaszły w ciągu ostatnich lat, można odnieść wrażenie, że producenci smartfonów musieliby zaproponować nowe urządzenia klasy premium z technologiami, które naprawdę zainteresują odbiorców.

Paradoksalnie ci, którzy chcą oszczędzać ze względu na niepewną sytuację, mogą rozważać zakup nowego urządzenia premium z myślą o inwestycji na lata. Nadal jest też grono entuzjastów, którzy są na bieżąco z nowinkami technologicznymi i chętnie testują najnowszy sprzęt. Zobaczymy więc, co w tej kwestii przyniesie 2024 rok.

PODZIEL SIĘ:

DO Poczytania       

DO Poczytania

więcej artykułów